Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Selasa, 29 Jun 2010

Percikan Minda 3


Sedar atau tidak, dua makhluk Allah ini sering saja berada antara derhaka dan taat, antara wali dan iblis, juga antara mazmumah dan mahmudah . Ketika sedar malaikatlah temannya dan ketika lalai syaitan dan iblislah sahabatnya. Benarkah perkara begitu ? Apa dua makhluk itu ? Kedua-duanya berada dalam jasad manusia dan itulah yang dinamakan akal dan hati. Kedua-dua makhluk ini tidak pernah dilihat oleh mata kasar manusia. Namun, kewujudannya tetap ada dan hanya dapat disuluh dengan ilmu. Peranannya juga dapat dinilai dengan ilmu dan demikian juga kebaikan dan kejahatannya, turut dapat disahkan dengan ilmu. Dalam al- Quran dan hadis makhluk ini sering disebut sama ada dalam bentuk pujian atau kejian. Sementara, tempatnya juga jelas disebut oleh Allah.

Mari kita lihat makhluk ini dalam diri kita. Bagaimana dia menjadi sahabat malaikat dan sahabat syaitan? Dalam sedar dan tidak, merasanya amat mudah. Lihat dan perhatikan sikap harian kita kerana ia banyak menjurus ke sikap kita termasuklah tutur kata, perangai dan segala perlakuan yang lahir dan tergambar pada tangan, kaki, lidah, mata, telinga, hidung dan seluruh jasad kita. Seharian, apa yang dilakukan anggota2 ini? Apakah semua yang dilakukannya semata-mata untuk Allah? Solat, puasa, zikir , selawat , amal makruf dan nahi mungkar yang dipersembahkan, adakah semata2 untuk Allah? Kalau iya, berapa banyak masa telah dilaburkan untuk perkara ini ? Cuba fokus pula pada lidah, hati dan akal . Adakah akal terpaut memikirkan kebesaran Allah? Berapa banyak masanya memikirkan kebesaran Allah? Hati kita bergerak setiap detik mengingat Allah atau ingat dunia, tentu boleh kita ukur. Ucapan lidah kita banyaknya memuji Allah atau lebih kepada ucapan hinaan bahkan umpatan sesama manusia termasuk buruk sangka, marah, kutuk, maki hamun dan sebagainya. Hati kita pula bagaimana? zikir dan selawatnya diserta rasa hamba atau berasa aku dan aku? Berasa diri hebat, bijak dan pandai sementara orang lain bodoh-bodoh belaka. Malang bagi kita jika jiwa dan fikiran kita terus sahaja dibaluti sifat mazmumah.

Sepanjang masa, berasa aku saja yang benar. Aku saja yang hebat, pandai dan bijak meskipun tanpa suara dan tidak didengar oleh telinga. Namun adakala ia terpamer pada sikap hatta tulisan2 yang ada. Apapun, penafian tentang perkara ini ; “ini tulisan saja, ini cakap2 saja, ini luaran saja, tapi hati baik”, benarkah ? Atau itu hela bela diri semata-mata? Tidak percaya atau ragu? bukalah kitab Ihya Ulumuddin karangan Imam al- Ghazali bab Tasawuf dan bacalah awal hingga akhir . Benarkah dakwaan kita? Pengukur paling mudah; dalam masa 24 jam, tolak masa tidur, berapa jam hati kita berdentum ingat Allah? Setiap tarikan nafas kita adalah kalimah Allah atau apa? Nah, betapa kita manusia paling malang, bukan? Jadi, marilah kita kembalikan cinta kita pada Allah. Kembalikan tugasan kita sebagaimana maksud al –Quran; “tidak kujadikan jin dan manusia itu malainkan beribadah kepadaKu”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kod HTML Player Cahaya.FM