Klik player di bawah untuk mendengar siaran CAHAYAFM

Khamis, 29 Julai 2010

Benarkah Kita Bujak ?


Benarkah kita orang yang bijak, pintar dan memiliki kecerdasan fikiran? Mari kita sama2 ukur pemikiran kita mengikut ukuran apa yang kita fikirkan bermula bangkit dari tidur sehingga saat kita tidur semula. Teori ini mungkin tidak terdapat dalam mana2 buku yang anda baca. Kalaupun ada, hanya sedikit dari apa yang kita bincangkan ini ditulis dalam buku itu kerana, jawabannya juga tidak terdapat dalam mana2 buku. Pun jika ada , ia hanyalah serpihan dari apa yang kita bincangkan kali ini. Pertama, saat kita terjaga dari tidur, apakah perkara utama yang kita fikirkan dalam fikiran kita ? Jawaban hanya ada pada anda. Namun, beberapa perkara yang mungkin berlegar dalam kotak fikiran manusia saat terjaga. Antaranya; marah, benci, terkejut, malas, lapar, pertanyaan, mencari jawaban, fikiran kosong dan macam-macam lagi. Bukankah begitu ? Jika marah, kenapa? Apakah marah kerana berasa terganggu di saat lena tidur yang belum puas? Atau benci disebabkan gangguan suasana persekitaran? Atau terkejut oleh berita kematian yang tidak di sangka2? Juga rasa malas akibat anggota badan yang keletihan, lapar akibat tidak makan seharian, tertanya-tanya akan mimpi2 yang menjadi persoalan kerana tidak pernah mengalami mimpi seperti itu, atau rasa kekosongan kerana anda tidak pernah merasa perasaan2 seperti itu kerana sememangnya anda rasa kosong.

Ujian kecerdasan akal hadir ketika fikiran berkocak dengan perkara2 di atas. Apakah ketika itu, anda berada dalam kedudukan stabil kerana berpaksi kepada ketenangan dan kedamaian? Atau kalau anda seorang muslim, apakah fikiran, emosi dan jiwa masih dipaksikan kepada Allah ( ingat Allah )? Kalau tidak, maka jelaslah kita berada dalami lingkungan lalai. Ingatkah kita tentang ilmu yang disampaikan oleh guru2 agama berkaitan lalai? Lalai dikupas sebagai sebahagian dari sifat mazmumah yang tidak disukai Allah. Sebab itulah, bila kita buka tafsir al- quran, perkataan lalai jelas disebut kerap kali semata-mata sebagai peringatan kepada manusia. Antaranya disebut dalam dalam surah al- Maun yang bermaksud; “Maka, celakalah bagi orang-orang yang solat, iaitu orang-orang yang lalai dari solatnya”. Kemudian, disebutkan lagi dalam surah al- Asr yang bermaksud; “ Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran, dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran”.

Nah, alangkah bahayanya lalai manusia sehingga Allah peringatkan bahawa orang yang solat juga boleh tercelaka kerana lalai. Jika begitu, apa lagilah orang yang tidak solat? Bukankah berkali-kali muflisnya kerana tidak berbuat? Jatuh bangkrapsi kerana tidak ingat dan sebagainya? MasyaAllah.. Di mimbar Jumaat, telinga kita selalu disaji dengan firman Allah; ”wahai jiwa yang tenang kembalilah kepada Allah”. Ingat, di waktu kita sudah tidak ada apa-apa harapan terhadap dunia, sewaktu roh berpisah selamanya dengan jasad, maka kembali dengan jiwa yang tenang inilah yang diharap-harapkan. Amat sedih tatkala kita kembali dengan jiwa yang sebaliknya tika imam mengulangi talqin ini saat itu, walhal ketika hayat, kita sering diingatkan tentangnya.

Ayat ini juga selalu kita dengar; “Sesungguhnya orang yang bijak itu adalah mereka yang selalu ingat akan mati”. Kita kembali kepada persoalan awal kita. Tentang sejauh mana kepintaran kita. Tika bangun, apakah keadaan bangun kita tergolong dalam golongan yang telah disebutkan awal tadi? Jika ya, maka jelaslah kita bukan berada dalam lingkungan yang Allah kehendaki sebenarnya. Meski kita memiliki pengiktirafan pelbagai sijil dunia, kita masih dapat ditipu dan diperbodoh-bodohkan oleh nafsu yang menjadi alat iblis laknatullah. musuh kita yang jelas. Dia bukan sahabat kita. Oleh itu jangan berani menghulur persahabatan dengan nafsu. Bacalah perjalanan para sufi yang sepanjang kembara sufi mereka, nafsu ditundukkan, diperangi, malah dihapuskan. Jika kabur tentang nafsu, mari kita singkap apa jenis makhluk ini.

Dalam kitab-kitab yang membicarakan ilmu tasawwuf, telah disebutkan 7 tingkatan nafsu. Iaitu :

1. Ammarah
2. Lawwamah
3. Mulhamah
4. Mutmainnah
5. Radiah
6. Mardiah
7. Kamilah

Nafsu Ammarah adalah nafsu paling hina, paling buruk dan paling jahat. Orang yang disalut nafsu Ammarah, akan berasa bangga bila melakukan dosa. Dia berasa kebahagiaan dan kelazatan yang teramat sangat apabila berpeluang melakukan dosa. Bukan setakat itu, orang yang berada dalam tingkatan nafsu Ammarah bahkan akan mengajak orang lain juga berbuat dosa dan kemungkaran. Mereka inilah yang menjadi tunggak dan promoter-promoter kepada program maksiat dan kemungkaran. Mereka rayu dan tarbiah manusia-manusia lain untuk bersama-sama melakukan maksiat dan kemungkaran secara berjemaah.

Andainya ada usaha yang dilakukan untuk mencegah kemungkaran, mereka-mereka inilah yang menjadi manusia-manusia durjana yang menghalang kepada program menyeru makruf dan mencegah kemungkaran. Andainya ada manusia yang menegur kemungkaran dan maksiat yang dilakukannya, orang yang menegur itu akan dimusuhi. Orang yang bernafsu Ammarah inilah yang akan sentiasa menjadi batu api dan melaga-lagakan orang demi kepentingan diri mereka. Mereka jugalah agen kepada kesesatan yang dibawa oleh musuh-musuh Islam. Tak hairanlah kalau mereka boleh dilabel sebagai hamba nafsu atau pun hamba syaitan. Orang yang bernafsu Ammarah, tempatnya tidak lain dan tidak bukan adalah neraka. Muktamad. Kalau mati tanpa taubat akan dihumban ke neraka. Manakala dosa-dosa manusia lain yang menyahut seruannya untuk melakukan maksiat juga, dia akan beroleh saham darinya. Jadi, bersiagalah kepada mereka yang bernafsu Ammarah. Sejurus maut menjemput, bersiap sedialah untuk dibakar dalam neraka.

Lawwamah. Orang yang bernafsu Lawwamah sedar bahawa dirinya sering terlibat dengan dosa. Sering juga dia mengkritik diri apabila terlibat dengan dosa. Mereka sentiasa melakukan dosa. Waktu melakukan dosa, mereka tak fikir apa-apa pun. Tak ingat kepada Allah, tak ingat kepada syurga dan neraka. Yang dia ingat hanyalah nikmat ketika berbuat dosa yang hakikatnya adalah nikmat yang sementara. Sebaik saja habis melakukan dosa, dia sedar yang dia telah terlanjur. Kemudian, dia akan menyesal dan mengkritik dirinya sendiri atas keterlanjuran yang telah dilakukan. Tetapi setelah masa berlalu, dia akan ulangi dosa kemungkaran yang menjadi kegemarannya. Seandainya orang bernafsu Lawwamah ini berjaya membuat kebaikan, maka senang timbul riyak dan ujub dalam dirinya. Dirasakan dialah yang paling arif dalam bab-bab perjuangan. Dirasakan dialah yang paling mulia dan suci. Perasan dan syok sendiri. Inilah antara ciri-ciri yang ada pada orang yang bernafsu Lawwamah.

Beza antara orang nafsu Ammarah dan Lawwamah, orang di nafsu Lawwamah tidak merasa bangga apabila melakukan dosa, dia tidak pula mengajak orang lain turut sama membuat dosa dengannya dan dia tidak pula menghalang usaha-usaha mencegah kemungkaran. Tetapi dia sering terjebak dengan dosa, sebab tidak mampu meninggalkan nikmat dunia ketika membuat dosa. Contohnya, dia sudah merasa kelazatan zina, maka dia terus melakukan zina walau dia tahu ianya berdosa. Tingkatan nafsu Lawwamah lebih tinggi sedikit dari nafsu Ammarah, tetapi nafsunya masih belum terdidik dan rakus. Masih bersarang dengan sifat mazmumah. Cuma diri orang yang bernafsu Lawwamah ini sudah mudah ditegur dan hatinya mudah didorong ke arah ibadah dan kebaikan. Nafsunya masih belum dididik sepenuhnya. Syurga untuk orang di nafsu Lawwamah masih jauh panggang dari api. Nafsu yang sebegini masih belum dapat menyelamatkan yang empunya diri dari api neraka.

Mulhamah. Orang yang bernafsu Lawwamah, apabila dia sedar bahawa dia melakukan dosa, hasil mengkritik diri setelah terlanjur melakukan dosa akan berusaha menghisab diri dan berusaha memperbaiki diri. Dia mempelajari ilmu Fardhu Ain dan mula mengamalkannya. Berdasarkan ilmu tasawwuf yang dipelajari, dia berusaha menyucikan hatinya. Orang yang bernafsu Mulhamah, masih terlibat dengan dosa. Tetapi dosa yang dilakukannya tidaklah sebanyak dosa yang dilakukan oleh orang di tingkatan nafsu Lawwamah. Namun, dosa walau sekecil mana pun, balasannya di akhirat tetap akan ke neraka.

Andainya orang nafsu Lawwamah, terjebak kepada dosa kerana inginkan kelazatan nikmat kemungkaran yang sementara, orang bernafsu Mulhamah melakukan dosa kerana tidak sengaja. Bukan suka-suka mencari. Andainya orang di tingkatan nafsu Lawwamah setelah melakukan dosa, baru sedar akan kejinya perbuatannya itu maka orang bernafsu Mulhamah pula sewaktu buat dosa sudah terasa betapa kejinya perlakuan maksiat yang sedang dilakukannya. Andainya orang bernafsu Lawwamah setelah melakukan dosa, mengkritik dirinya, orang yang bernafsu Mulhamah bukan setakat mengkritik diri malahan mencari kaedah untuk tidak melakukan dosa dan menghindarkan dari jalan-jalan yang mengundang dosa . Namun, orang di tingkatan Mulhamah ini, masih belum sunyi dari melakukan dosa. Hatinya pedih bila melakukan dosa, walau tidak sengaja. Namun, ada usaha dilakukan untuk tidak mengulangi perlakuan dosa itu lagi.

Mutmainnah. Orang yang bernafsu Mulhamah, hasil usahanya mencari jalan keluar dari melakukan dosa yang istiqamah dan sungguh-sungguh, maka Allah akan tingkatkan nafsunya ke tingkatan Mutmainnah. Orang yang telah mencapai tingkatan ini, hatinya sudah suci dan tenang. Datanglah 1001 macam ujian dan musibah melanda, hatinya tidak akan tergugat malah tetap sabar dan redha dengan segala ketentuan yang datang dari Allah. Dia sujud mensyukuri segala nikmat yang diberikan Allah kepadanya. Ujian musibah yang melanda dianggap sebagai kifarah dosa di dunia dan wasilah untuk menghampirkan diri kepada Allah. Nikmat yang diberikan oleh Allah kepadanya dikongsi bersama dengan saudara semuslim dengannya agar nikmat itu dapat diedarkan ke seluruh pelusuk alam. Orang yang bernafsu Mutmainnah inilah yang dikatakan orang-orang bertaqwa. Orang yang mampu melaksanakan segala titah perintah Allah dan mampu meninggalkan segala larangan Allah. Mereka inilah yang dijamin akan selamat dari siksaan neraka Allah di akhirat. Mereka inilah juga yang bakal menjadikan syurga yang penuh dengan kemanisan nikmat yang berkekalan sebagai tempat rehatnya di akhirat kelak.

Timbul persoalan. Bagaimana ingin meningkatkan taraf nafsu? Tidak lain dan tidak bukan adalahh dengan bermujahadatunnafsi ( bermujahadah melawan nafsu ). Langkah pertama ialah dengan menimba ilmu Fardhu Ain. Seterusnya beramal dengannya. Dalam beramal inilah berlaku proses mujahadah melawan nafsu.

Mujahadah melawan nafsu tempatnya di hati. Maka dalam proses mujahadah ini, terdapat tiga peringkat yang akan dilalui. Pertama peringkat takhalli (buang). kedua peringkat tahalli ( isi ). Ketiga peringkat tajalli (merasai). Tamsilan yang boleh dibuat tentang ketiga-tiga peringkat mujahadah adalah seperti sebuah bekas yang mengandungi sampah sarap. Sebuah bekas mengandungi sampah sarap yang menyakitkan mata. Apabila sampah sarap tersebut dibuang dari bekas dan bekas dibersihkan, itulah tamsilan kepada proses takhalli. Setelah bekas kosong dan bersih, bekas tersebut diisi pula dengan buah-buahan atau makanan yang lazat, dihias lagi dengan kuntuman-kuntuman bunga yang cantik dan mekar. Inilah tamsilan kepada proses tahalli. Setelah keindahannya terserlah, sesiapa sahaja yang memandang akan merasakan kindahan bekas yang berisi buah-buahan dan bunga, inilah tamsilan proses tajalli. Dalam mujahadah melawan nafsu. Perlawanan berlaku di hati. Di kala nafsu mengajak hati untuk berlaku riyak dan sombong, maka lawanlah bisikan tersebut. Inilah takhalli. Rasa sombong dan riyak, digantikan dengan rasa tawadduk dan rendah diri. Paksa hati untuk tawadduk dan rendah diri. Inilah tahalli. Apabila manusia lain melihat kita memiliki sifat mahmudah dan mencontohi kita. Memanfaatkan sifat yang ada pada kita, itulah tajalli. Maka ini boleh dikiaskan kepada sifat-sifat yang lain. Semoga kita beroleh panduan dalam melakukan mujahadah terhadap nafsu kita, agar nafsu kita mampu dididik dan dijinakkan. Akhirnya, semua ini akan dapat kita manfaatkan untuk keagungan dan kemuliaan Islam.

Untuk mengatahui lebih lanjut berkaitan nafsu, ikuti ceramah online di Cahayafm bertajuk Tingkatan Nafsu. Pendek kata, kita bakal tahu siapa kita sebenarnya.

Selasa, 13 Julai 2010

Percikan Minda - Cermin


Cermin Islam kini kian malap dan kabur akibat kelamnya iman dan kejahilan merata dalam diri umat Islam. Suasana ini kita lihat di depan mata kita, dalam diri kita, sekitar keluarga kita, di tempat kerja kita juga dalam kampung kita. Kesannya, Islam dilihat hitam oleh mata masyarakat bukan Islam. Mereka yang sedang mencari kebenaran pada Islam berasa ragu dan jijik melihat cermin Islam yang kotor sehingga tidak nampak wajah Islam sebenar. Lihat sahaja diri kita. Daripada hitungan 100 orang ahli Islam misalnya, berapa orang yang melakukan solat, puasa, zakat, haji, tutup aurat dan datang ke masjid2 atau surau berhampiran. Kita sendiri akan mendapat jawabannya. Kenapa ini berlaku? Jawabnya kerana kekosongan iman dalam diri. Benarlah bahawa iman tidak dapat diwarisi dari bapa kepada anaknya. Ia bukan seperti harta kekayaan yang boleh diwarisi oleh anak2 dan keturunan. Kotoran2 pada cermin Islam wajib kita sapu sehingga menampakkan semula pantulan atau cerminan wajah sebenar Islam.

Apalah ertinya kebanggan kita pada sebuah nama yang baik dengan ertinya yang sangat indah jika tidak kita jelmakan kebaikan dan keindahan itu. Samalah juga dengan pakaian songkok dan tudung di kepala kita . Jika ia hanya dijadikan hiasan musiman saja, maka ia tidaklah bermakna. Mereka yang menggudangi ilmu, tidak memadai dengan berasa selesa sekadar duduk di kerusi2 empuk, berseminar di hotel2 mewah, berforum di dataran2 bandar atau berceramah di masjid2 mewah sahaja sedangkan di luar lingkungkan persada itu masih ramai manusia2 jahil. Jahilnya bukan kerana mereka mahu jahil tapi antaranya adalah kerana kegagalan para cerdik pandai mendidik mereka, kegagalan kita mendekati mereka. Tanyakanlah dalam diri masing2 sampai ke mana wilayah dakwah kita. Tanyakanlah juga berapa buah rumah telah kita naiki untuk bersilaturrahim dengan saudara2 kita. Akhirnya, tanyakan juga diri kita apa pengorbanan kita terhadap Islam? Kalau ada, puaskah kita dengan pencapaian itu ?

Mengikut rekod perangkaan, pengguna maya di negara kita kini, menghampiri angka 8 juta . Saya dan anda termasuk jugalah dalam angka ini. Harus kita ingat bahawa, agama rasmi Malaysia adalah Islam. Majoriti penduduknya juga adalah Islam. Jika dalam 8 juta pengguna ini, 3 juta darinya adalah orang Islam, bukankah ini menunjukkan bahawa kita mampu menyalurkan info semasa dunia Islam setiap hari dengan pantas bahkan dapat dibaca oleh jutaan manusia? Lebih-lebih lagi kalau kita gunakan kemahiran dan kepakaran kita berbahasa asing untuk menyampaikan info, sudah tentu kitalah yang menguasai dunia info dan maklumat terkini. Namun, kemudahan sebegini tidak digunakan sebaiknya oleh pengguna2 maya. Apa yang berlaku, kebanyakan pos terutama dalam FB berkisar perihal diri kita, kerja kita, kegemaran kita atau bualan2 kosong semata. Pos2 berkaitan kemaslahatan masyarakat khususnya umat Islam tidak dapat menandingi bualan2 dan ulasan2 berbentuk suka2. Kemampuan mengulas juga sangat terbatas sehingga kita hanya beri tanda ‘suka’ atau frasa 'suka' atau seumpamanya. Ini menggambarkan kemalasan kita untuk berfikir. Walhal, sebagai manusia kita dituntut untuk sentiasa berfikir. Ia sebagai satu cara mengasah ketajaman minda kita. Manfaatnya banyak. Antaranya, pertukaran dan percambahan ilmu. Ayuhlah kita sama2 manfaatkan alam maya ini untuk kebaikan agama kita. Jika ada pos berkaitan ilmu, jangan kita langsung tidak mahu memasuki zon itu, jauh sekali menyumbang buah fikiran. Namun, kalau pos itu ada berhubungkait dengan perasaan, maka kitalah pengulas paling bijak, pandai menghukum dengan kata2; itu tak betul, ini tidak patut, tidak puas hati dan sebagainya. Kita boleh saja berada di zon itu tapi, berilah jalan terbaik dan jawaban paling tepat.

Jumaat, 9 Julai 2010

Percikan Minda - Apa Harus Kita Buat ?


Sebagai individu muslim, apa harus kita buat ? Pertanyaan ini sudah banyak kali kita dengar. Dalam seminar, muzakarah, khutbah Jumaat dan dalam tulisan2 pelbagai gaya malah disertai jawapan. Namun kekadang kita lupa dan mungkin sedikit tergelincir dalam meletakkan diri kita sebaik-baik mungkin dalam posisi perjuangan dan jamaah yang kita dukung kerana asyik dibelenggu rasa tidak puas hati pada mana2 pihak. Akhirnya, masa hidup kita terus terikat dengan ketidakpuasan hidup seharian. Lalu, kita jadi penolak mana2 kelompok dan penidak ke atas apa yang mereka lakukan. Tidak mengapa jika kita tolak dan beri jalan atas tindakan yang kita tolak atau yang kita tidak suka. Percikan minda kali ini membawa para pembaca berfikir sejenak topik ini agar kita sama2 mengambil langkah2 berikut agar rasa tidak puas hati kita kelak memberi keuntungan bersama dalam perjuangan Islam.

1. Jadilah seorang pengkritik yang hebat antara pengkritik yang ada di muka bumi. Jangan jadi pengkritik yang hanya tahu mengkritik tapi tidak tahu memberi jalan dan lorong terbaik untuk diikut. Sebagai contoh; Cahayafm. Anda melihat banyak kekurangan dalam keterampilannya termasuklah web, penyampai2 yang ada, siaran tidak berjadual, mutu lagu tidak berkualiti dan sebagainya. Tindakan yang anda lakukan adalah baik kerana anda telah mengambil tahu terhadapnya. Namun, alangkah baiknya kalau anda bertanya terlebih dahulu baru membuat kritikan. Berikanlah hujah kenapa semua itu tidak memberi kepuasan pada pendengar? Kenapa ia ketinggalan berbanding apa yang telah anda dengar sebelum ini dalam mana2 radio online yang ada di Malaysia, umpamanya. Oleh kerana anda tidak bertanya perkara ini, maka sebagai orang yang bertanggungjawab melahir dan memikir hala tuju Cahayafm, maka saya mengambil ruang ini untuk memberi jawaban persoalan yang anda kritikkan.

Inilah seadanya, apa yang anda lihat dan dengar dari Cahayafm setakat hari ini kerana ini sahajalah yang termampu saya lakukan. Lebih dari ini, saya belum pelajari dan belum dapat saya lakukan. Sungguhpun dalam perancangan, saya mahukan lebih dari itu semata-mata mahu melihat Cahayafm ini setanding dengan mana2 radio online di Malaysia sekali gus menjadi wadah menyampaikan mesej dakwah. Sebagai seorang yang prihatin dan bertanggungjawab, anda wajar bertanyakan diri sendiri, apakah sumbangan yang boleh anda buat pada Cahayafm berdasarkan ilmu atau jenis kekuatan atau kepakaran yang ada pada anda. Anda tidak akan rugi jika anda menyumbang idea, tenaga atau apa sahaja yang difikirkan dapat membantu Cahayafm sekali gus bekerjasama melonjakkan Cahayafm , kerana Cahayafm inilah antara radio online setakat ini yang membawa mesej jelas iaitu ‘dakwah’. Bermula penampilan lagu2 dan juga ceramah2 online yang kita ketengahkan. Kita mahu dan kita sangat berharap agar semua individu dalam masyarakat Islam mengambil peranan masing2 untuk tujuan dakwah. Bagaimana Cahayafm dapat menyiarkan khutbah2 di masjid2 terpilih jika AJK masjid kedekut membelanjakan sedikit kos siarannya? Bagaimana kami boleh lakukan siaran langsung acara2 keagamaan kalau semuanya tanpa kerjasama dari mana2 pihak? Justeru, peranan dan kerjasama setiap individu amat membantu dalam hal ini.


2. Pendengar2 kini lebih suka mendengar, menonton youtube2 kurang bermoral dan hiburan2 panas berbanding menggunakan nikmat pendengaran ini mendengar Cahayafm. Mungkin para pendengar memandangnya sebagai ketinggalan zaman. Benar ketinggalan zaman kerana tiada sokongan dari masyarakat Islam. Semua perkara yang ada dalam benak pemikiran anda telah pun saya suarakan dalam bentuk tulisan dan suara yang berulang-kali namun, sehingga kini belum ada emel, jauh sekali panggilan telefon yang saya terima. Jika ada pun, berbentuk pertanyaan dan selebihnya ucapan tahniah. Pada saya itu hanya bahasa dan ayat . Meski itu sudah memberi suntikan pada saya dan penyampai2 terlibat, namun dalam perjuangan isilah yang lebih diutamakan.


Rumusan; Anda jangan terkejut dan marah pada ‘mereka’ kerana beberapa ketika setelah kelahiran Cahayafm ini, lahir sebuah radio online yang sebelum ini hanya menampilkan hiburan semata-mata kini bertukar medan info, hiburan dan saluran rohani untuk mereka. Jangan marah dan terkejut jika setiap daerah di Sabah kelak, punya radio rohani berunsur rohani. Mereka punya kesepaduan yang kuat. Semangat sokong menyokong antara mereka dalam penyebaran maklumat tidak dapat kita sangkal. Dulu kita marah mereka guna kalimah Allah dan dalam masa yang sama kita nafikan kenyataan Datuk Sri. Harussani dalam kenyataanya bahawa di kalangan bangsa Melayu, sudah 250000 yang murtad dan sudah wujud dua buah gereja yang dimiliki Melayu di Kuala Lumpur. Ketika saya suarakan isu mualaf di akhbar2 satu ketika dahulu, anda marah dan bertanya, siapa si Nazri itu yang memandai-mandai? dan macam2 lagi yang anda lontarkan. Semuanya menjurus ‘ TIDAK’ !

Sedar2lah kita saudara2ku seislam. Sungguh dan benar, bukan kecantikan paras rupa menjadi paparan di hadapan Allah, bukan juga kekayaan harta dan pangkat menjadi timbangan di hari pembalasan, malah bukan kritikan, bukan teori dan bukan pengikut yang banyak menjadi ukuran di hadapan Allah. Bukan itu segala. Allah hanya nilai banyak mana amal soleh kita masa di dunia ini. Percayalah, anda tidak rugi menyumbang membangunkan Cahayafm ini meskipun dengan 10 sen.

Kod HTML Player Cahaya.FM